zondag 23 april 2017

Dima en American Boy

Dankzij ZML is de dans van Medvedev weer in de belangstelling komen te staan. Maar op welk liedje danst hij eigenlijk?

Tijdens een item over de recent door de Russische oppositieleider Aleksej Navalnyj georganiseerde demonstraties toonde Arjen Lubach in zijn programma “Zondag met Lubach” een oud clipje, dat enige jaren geleden het Russische internet (kortweg: Runet) veroverde.


In het filmpje zien we Dmitrij Medvedev, destijds nog president van Rusland, tijdens een feest dansen op Russische popmuziek. Medvedev springt in het oog met zijn ver van soepele, robotische dansje, dat het vermoeden wekt dat hij de miljoenen die hij in zijn zak heeft gestopt niet aan danslessen heeft besteed. Met deze dans treedt Medvedev in de voetsporen van de voorganger van zijn voorganger, Boris Jeltsin, die met een ander, maar daarom niet minder onelegant dansje, eind jaren ’90 wilde aantonen dat hij nog fit genoeg was om president te zijn. Deze dans werd weliswaar niet zo’n wereldhit als de dans van Medvedev (pluimpje voor Dima dus), maar was wel de reden voor de oprichting van het Jeltsinkorrel binnen mijn oude dispuut. Dit korrel – of ‘borrelclubje’ voor niet-ingewijden – had als doel de Jeltsindans zo vaak mogelijk te dansen, dikwijls onder het genot van (rode) wodka.

Medvedev danste zijn dans tijdens de reünie van zijn universiteit en nadat beelden van zijn dans in april 2011 opdoken, werd de dans al snel verspreid over het Runet. Op Twitter én Youtube kreeg het filmpje commentaren als ‘Medvedev danst als mijn vader!’ en ‘wat ziet hij er belachelijk uit!’.

Al snel daarna verschenen verschillende versies en parodieën van de dans. Met 5,6 miljoen weergaven is misschien wel de best bekeken versie een montage van mensen die over de hele wereld de dans imiteren. In de montage, die de naam “De Dans van Medvedev heeft de wereld verenigd” draagt, zien we bijvoorbeeld Las Vegas, Jerevan, Tsjeljabinsk (ja, dat stadje van die meteoriet) en Vladimir voorbijkomen. Gaat u er even rustig voor zitten, zou ik zo zeggen.



Waarschijnlijk net zo opvallend als de dans en het succes ervan, is het liedje dat deze dans begeleidt. Het popliedje dat we horen hoort, mijns inziens, tot de categorie van ‘foute muziek’, maar verdere oordelen over smaak laat ik aan u.

Medvedev danst op het nummer “American Boy”, een lied dat is geschreven door de popgroep Комбинация (Kombinatsija) en is uitgebracht in het jaar 1990, het jaar waarin de Sovjet-Unie hard bezig was met uit elkaar vallen. Het nummer is een mix van balalajka en elektronische muziek en de liedtekst bezingt een jonge Russin, die het wel gehad heeft in Rusland en enkel droomt van een Amerikaan die haar weg zal leiden naar een leven van luxe. Voor verdere details is hieronder de liedtekst, mét een Nederlandse vertaling. 

Я играю на балалайке,
Это самый русский инструмент.
Я мечтаю жить на Ямайке,
На Ямайке балалаек нет.
И нету счастья в личной жизни,
Проходят зря мои года.
Ну, где ж ты принц мой заграничный,
Приходи поскорей, я жду тебя!

Припев:
Американ бой, американ джой,
Американ бой фор ол из тайм.
Американ бой, уеду с тобой,
Уеду с тобой, Москва прощай,
Американ бой ой, ой, уеду с тобой.
Американ бой.

Я простая русская девчонка,
За границей с роду не была.
Ты американец, ты мальчонка,
Увози меня и все дела.
Я буду плакать и смеяться,
Когда усядусь в Мерседес.
И буду в роскоши купаться,
Приезжай поскорей за мной, я здесь!

Припев
Ik speel op de balalajka,
Dat is het meest Russische instrument.
Ik droom van een leven op Jamaica,
Op Jamaica zijn geen balalajka’s.
Geen greintje geluk in mijn persoonlijke leven,
Mijn jaren gaan voor niks voorbij.
Nou, waar ben je, mijn buitenlandse prins,
Kom zo snel je kan, ik wacht op jou!

Refrein:
American boy, American joy,
American boy, for all this time.
American boy, ik ga met je weg,
Ik ga met je weg, vaarwel Moskou,
American boy-oy-oy, ik ga met je weg
American boy.

Ik ben een eenvoudig Russisch meisje,
In mijn leven nog nooit in het buitenland geweest
Jij bent een Amerikaan, een knul,
Breng mij weg en dat was het dan.
Ik zal huilen en lachen,
Wanneer ik plaatsneem in een Mercedes
En ik zal zwemmen in de luxe,
Haal me zo snel mogelijk op, ik ben hier!

Refrein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten