zondag 3 maart 2013

Красная площадь была безлюдной...

La Place Rouge était vide...

...aldus begint het bekende chanson van Gilbert Bécaud over zijn heimelijke geliefde en zo begint nu ook mijn nieuwste entry op de blog.
Donderdagavond vertrok een trein met nummer 063A, bijgenaamd Две Столицы ("Twee Hoofdsteden") vanaf het Moskou-station met aan boord vier Nederlanders: mijn drie huisgenoten en ik. Doel: een bliksembezoek brengen aan de hoofdstad van Rusland. Ikzelf bleef tot zondag, 1 uur 's ochtends en mijn huisgenoten zouden in de middag terugvliegen naar Nederland vanuit Moskou.

Toen onze trein aankwam op het Ленинградский Вокзал ("Leningradstation"), was het 6.30. We haastten ons met de metro naar ons hostel en ontdekten dat we tot 11u niet in onze kamer konden. In een andere kamer dan de onze konden we gelukkig wel even op adem komen.
Het hostel waarin we verbleven, heet "Galina's Flat" en dat was het ook! Dit hostel leek meer op een home-stay dan op een hostel: een vriendelijke Russin, Galina, heeft in haar flatje twee kamers die ze niet meer gebruikt en verhuurt deze dan aan reizigers. Zo kwamen we dus in dit enigszins bizarre hosteltje terecht, tussen Galina en haar vijf nieuwsgierige katten. Veel tijd hebben we echter niet doorgebracht in het hostel: we waren veels te druk met de stad bezichtigen!

In afwachting van het 11de uur besloten we een 'kleinere' attractie van de stad op te zoeken. En zo stapten we in de metro richting station Kropotkinskaja, doel: de Christus Verlosserkathedraal (Храм Христа Спасителя). Deze enorme kerk ligt enigszins ten zuidwesten van het Kremlin en is - om het genuanceerd uit te drukken - enorm. Helaas konden we de kerk niet van binnen bekijken, want hij was dicht. Heel jammer, vooral aangezien het heel hard aan het sneeuwen was!

Christus Verlosserkathedraal

De oplettende lezer zal de kerk misschien wel herkennen, zodra hij de foto's ziet: de kerk is namelijk vorig jaar redelijk veel in het nieuws geweest. Waarom? Nou, als ik zeg dat hier een groepje vrouwen, die zichzelf een benaming hadden gegeven met betrekking tot jonge katjes en opstand, op heeft getreden en vervolgens is opgepakt, zegt dat de lezer dan genoeg?

Het originele plan was om na de kerk bezichtigd te hebben, terug te gaan naar het hostel om te gaan slapen. Echter, we voelden ons erg fit en wakker (waarschijnlijk door de sneeuw en de striemende wind) en besloten van dit plan af te wijken. We namen de metro en kwamen uit bij het Rode Plein.

Rode Plein, met Lenin in zijn beschermende koepel en links de schaatsbaan
En vanaf de andere kant
De klokkentoren van het Kremlin (en een politieauto)

"La Place Rouge était blanche
La neige faisait un tapis"
zong Bécaud in het liedje waar ik het eerder over had en dit was helemaal waar. Door de hevige sneeuw was het plein eerder een wit plein dan een rood plein! Het plein was indrukwekkender dan ik me had voorgesteld: ondanks dat het kleiner leek door de enorme schaatsbaan en de beschermende koepel over Lenins mausoleum, was het plein nog altijd enorm.
We slenterden over het plein en kwamen erachter dat het mausoleum van Lenin dicht was: het lag onder een enorme koepel zolang als men bezig was met renovatiewerkzaamheden (neem ik aan). Of zoals de norse patrouillerende agent ons vertelde: "Lenin is closed."

Basiliuskathedraal
We namen wat foto's en bezochten de Basiliuskathedraal (Храм Василия Блаженного) - misschien wel de bekendste bezienswaardigheid van het Rode Plein. Deze kerk uit 1554 werd onder het bewind van Ivan IV de Verschrikkelijke gebouwd en is opmerkelijk ingedeeld: de bezoeker komt binnen via de rijk versierde cryptes en moet een trap op om bij de echte kerk te komen. Echter, deze 'kerk' is eerder een verzameling van losse kapelletjes die tegen elkaar aan zijn 'geplakt' om één gebouw te vormen. Verder is de kerk rijk versierd met oude iconen.

Nadat we uitgekeken waren bij deze kerk, besloten we een wandeling te maken. We kwamen bij de Улица Варварка, een zijstraatje van het Rode Plein. In deze straat lagen, naast elkaar, zes kerkjes! En deze kwamen allemaal uit de 17de of 18de eeuw. Qua hoeveelheid kerkjes lijkt Moskou Rome naar de kroon te willen steken! Verder ligt in deze straat de eerste Engelse ambassade in Rusland en het kleine paleisje van de eerste tsaar van de Romanov-dynastie. In dit paleisje ligt een museum waar men kan bekijken hoe de tsaren in deze tijd leefden. Helaas was het museum dicht :(

Een paar van de kerkjes, het witte huisje met de kleine raampjes was de Engelse ambassade

We liepen verder en kwamen uit bij een monument voor een veldslag uit 1877 waar net een herdenkingsceremonie gaande was. Vijf priesters stonden wat te bazelen terwijl twee militaire blaaskapellen, een regiment aan soldaten in 19de-eeuwse uniformen en een kleine 30 politieagenten kou stonden te lijden.

En zo eindigde de eerste dag van mijn tweedaagse bezoek aan Moskou. Ik zal later wat schrijven over de tweede dag ;)
Oh, en voor wie het liedje niet kent:

1. Moskou in de sneeuw zoals het moet zijn...alsof de tijd stil heeft gestaan lijken het mijn foto's wel ....uit 1990!
    Niet dat ik er veel heb, de olie die mij sluitergordijn moest transporteren was toen door de koude zo aangedaan dat het merendeel onderbelicht was...
    Ook de willekeur aan openingstijden en de vriendelijkheid van geuniformeerden zijn onveranderd...zoals het moet zijn!

Ha, een feest van herkenning....

Groetjes, Marlou

2. Mooie foto's van "" La Place Rouge ". Ziet er indrukwekkend uit!
    'Lenin is closed" vind ik een mooie!!

Je beschrijving van de ceremonie ook, hilarisch!
    En sneeuw en kou, tsja, je verwacht toch niet anders !

Als het eind van de maand maar een beetje warmer is...

Greetings vanuit een lente-achtig Zuidlimburgs dorpje.

3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.