donderdag 17 april 2014

Москва - 2.0

Moskou - 2.0

Afgelopen weekend ben ik weer buiten Petersburg geweest. Dit keer moest ik zowaar 'werken'! :O
Als stagiair ging ik met de studenten mee tijdens hun excursie naar Moskou. Op hun programma werd ik aangegeven als сопровождающий (begeleider), compleet met telefoonnummer en al, dus heel even voelde ik me een beetje belangrijk.


Donderdagavond vertrokken we met de nachttrein naar Moskou. Het NIP had voor ons kaartjes geregeld, waardoor we niet op zijn allergoedkoopst, maar redelijk chique reisden. We hadden afgesloten coupés, dus dat nodigde uit tot een klein feestje (want je kon de coupédeur dicht doen, zodat niemand echt last van ons kon ondervinden). Nu wil het lot dat net in datzelfde weekend in Moskou een conferentie plaatsvond voor mensen die Nederlands studeren, en zodoende waren de eerstejaars van de Petersburgse Staatsuniversiteit ook op weg naar Moskou, met dezelfde trein. Zij voegden zich bij ons, wat het feestje alleen maar leuker maakte.
De dag erna kwamen we om 7.15 aan op het Leningrad-station in Moskou. Nadat iedereen zichzelf de trein uit had gesleept, leidde ik de groep naar de metro en legde uit hoe die in Moskou werkte (want daar is het toch net iets anders dan hier). Zes haltes ofzo verder moesten we de metro uit om te voet verder te gaan naar het hostel. We konden in het hostel nog niet onze kamers in, maar we mochten wel al onze spullen dumpen en ons even opfrissen.
Om 9.30 stond Feliks Feliksovitsj, onze gids, op ons te wachten bij het hostel. Met hem kregen we dezelfde rondleiding als vorig jaar: Kremlin, Rode Plein, Vasiliuskathedraal, dus hier ga ik niet echt meer iets over vertellen. Na de rondleiding nam ik de studenten mee naar het GUM (het staatswarenhuis) om een hapje te eten. Vervolgens ging ikzelf terug naar het hostel om even uit te rusten.
's Avonds had ik met twee Wit-Russische vrienden van me afgesproken. Zij studeren in Minsk Nederlands, dus zij waren ook aanwezig bij eerdergenoemde conferentie. Met deze twee Wit-Russische studentes heb ik over de nachtelijke Arbat (gezellige autovrije straat in Moskou, met redelijk wat cafétjes, winkeltjes en straatverkopers en -artiesten) geslenterd om vervolgens in een koffietent te belanden om daar wat te drinken.

Vanuit de trein: de televisietoren van Ostankino

De Leninbibliotheek

Kremlin

Kremlinpaleis, waar het centrale comité van de Communistische Partij bijeenkwam

...en ook het paleis moet schoon worden gemaakt!

Kerken in het Kremlin

Rode Plein

Aan de Arbat: Poesjkin en zijn vrouw

De volgende dag was er een autobusexcursie gepland. Op de afgesproken tijd wachtte ik met de studenten op de gids bij metrostation Kropotkinskaja om vervolgens achter de gids aan te lopen naar het eerste gebouw. De naam van de excursie was 'de Rode Stad' en centraal stond de experimentele Sovjetarchitectuur van de jaren '20 en '30. Op zich was de excursie wel leuk, ware het niet dat de gids een professor aan de universiteit was en derhalve veel te lang uitweidde over de gebouwen (die vaak op het eerste gezicht helemaal niet speciaal uitzagen). Hierdoor verloren velen al snel de aandacht.

Radiotoren, die tegenwoordig van de roest bijna uit elkaar valt

Toren en drogend wasgoed


En dan belandt de bus opeens in de file

Na de excursie had ik wederom met een kennis afgesproken. Dit keer was het een Moskovische vrouw, met wie ik vorig jaar ook al had afgesproken. Toen had ze geregeld dat ik en een vriendin van me met haar de Moskouse Staatsuniversiteit konden bezoeken (zij had daar immers ooit lesgegeven).
Dit keer gingen we naar het Museum voor de Ruimtevaart. Waarom? Omdat het de Dag van de Ruimtevaart was! Het was 12 april en dan wordt deze dag in Rusland gevierd, omdat op 12 april 1961 Joeri Gagarin als eerste mens de ruimte in ging.
Het museum ligt vlakbij de ВДНХ ('VDNCh', de tentoonstelling van de verworvenheden van de volkseconomie). Dit is een enorm complex van paviljoens en fonteinen uit de Sovjettijd, waar continu tentoonstellingen waren die als doel hadden de burger te laten zien hoe goed de Sovjeteconomie wel niet was.
Het museum ligt onder een enorm monument, dat in de jaren '60 werd gebouwd ter herdenking van de lancering van de Spoetnik, de eerste satelliet. Het monument heet 'Aan de overwinnaars van de kosmos'.
In de jaren '80 werd in de voet van het monument het Museum voor de Ruimtevaart geopend. Na een reconstructie in 2009 heeft het museum nu een oppervlakte van meer dan 4000 m2!
In het museum word je begroet door een groot beeld van Gagarin en de expositie bestaat voornamelijk uit verslagen en foto's van de Russische kosmonauten, modellen van satellieten etc.
Na in het museum uitgekeken te zijn, gingen we bij mijn Moskouse kennis thuis lekkere bietensoep eten :)

'Aan de overwinnaars van de kosmos'

Sokkel van het monument

En nog een keertje

In het museum



Vanuit de tram: het bekende beeld van de arbeider en het kolchozmeisje, oorspronkelijk gemaakt voor de wereldtentoonstelling in Parijs, 1937
Op zondag, de laatste dag, gingen we naar de Nieuwe Tretjakovgalerij. Dit is - in tegenstelling tot de Oude Tretjakovgalerij - een heel lelijk Sovjetgebouw, maar de collectie is heel mooi: 20ste en 21ste-eeuwse kunst. Hieronder wat afbeeldingen van de werken die er hangen.

A. Plastov - 'Lente'
Sjagal - 'Boven de stad'
Petrov-Vodkin - 'Het jaar 1918 in Petrograd'
Het museum van buiten

...en van binnen
Toen we uitgekeken waren in de galerij, gingen we genieten van het zonnetje in het Gorki-park, om vervolgens in de hogesnelheidstrein te stappen en 's avonds, rond 11u weer in Petersburg aan te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten