zondag 10 mei 2015

Russische overwinningssymboliek: een korte geschiedenis van het St. Jorislintje




 Wie zich in de aanloop naar 9 mei in Rusland bevindt, kan er bijna niet omheen: het lintje met daarop twee oranje en drie zwarte strepen. In de dagen voor de Dag van de Overwinning, waarin de overwinning op Nazi-Duitsland wordt herdacht, wordt dit St. Jorislintje (Георгиевская лента) door vrijwilligers uitgedeeld aan wie maar wil. Bij metrostations, in boekwinkels, bij postkantoren: overal liggen stapels van deze lintjes of worden deze uitgedeeld door vriendelijk glimlachende dames.

Dankzij de populariteit van het lintje zou je vermoeden dat het hier gaat om een traditie die al bestaat sinds de Tweede Wereldoorlog zelf. De geschiedenis van het lintje gaat echter nog verder terug en is redelijk opvallend: het lintje droeg niet altijd dezelfde naam en werd ook lang niet altijd gebruikt als eerbetoon aan strijders tégen het fascisme en vóór het communisme.

Laten we bij het begin beginnen: in 1769 roept tsarin Ekaterina II de Orde van St. Joris de Overwinningsdrager (Орден Святого Георгия Победоносца) in het leven. Deze onderscheiding bestond uit een medaille (een kruis met een afbeelding van St. Joris) en het inmiddels meermalen genoemde lint. Dit lint was in feite een grootlint dat over de rechterschouder gedragen diende te worden en had aanvankelijk de kleuren zwart en geel, tot een wetswijziging in 1913, waarbij geel door oranje werd vervangen. De kleuren symboliseren het slagveld: geel/oranje verwijzen naar vuur en zwart naar de daaruit opstijgende rook.

Generaal Koetoezov - over zijn schouder zien we het St. Jorislint

Tijdens de revoluties in 1917 werd een eind gemaakt aan het tsaristische bewind, de communisten grepen de macht en vervolgens brak de burgeroorlog tussen de ‘Roden’ en de ‘Witten’ uit. Het St. Jorislint raakte tijdens deze oorlog niet in onbruik, omdat de Witten het lint bleven dragen.

Nadat de Witten verslagen zijn en de communisten de gehele, net opgerichtte Sovjet-Unie onder controle hebben, lijkt de rol van het lint te zijn uitgespeeld. Het lint verwijst naar een heilige en dat is de communisten natuurlijk een doorn in het oog. De orde van St. Joris wordt afgeschaft en het zwart-oranje lint verdwijnt als onderdeel van militaire onderscheidingen.

Het lintje duikt vervolgens weer op tijdens de Tweede Wereldoorlog. Sterker nog: het lint verschijnt tweemaal onder een andere naam. Na de slag bij Smolensk krijgen enkele gardedivisies van het Rode Leger een zwart-oranje lint als onderscheiding toegekend. Het lint wordt het Gardelint (Гвардейская лента) genoemd en ziet bijna precies hetzelfde uit als de oude St. Jorislintjes met drie zwarte en twee rode strepen. Het minieme verschil tussen de twee lintjes zit in de breedte van de oranje randjes aan de zijkanten van het lint die bij het Gardelint iets breder zijn. In 1943 wordt per decreet van het Opperste Presidium van de USSR het Gardelint officieel onderdeel van de Onderscheiding van Glorie (Орден Славы) en in 1945 wordt het Gardelint onderdeel van de medaille ‘Voor de Overwinning op Duitsland in de Grote Vaderlandse Oorlog’ (За Победу над Германией в Великой Отечественной войне). Waarom precies een pre-revolutionair lintje weer opnieuw wordt ingevoerd, zij het onder een andere naam, is giswerk. Wellicht speelt het creëren van een link met vroegere militaire overwinningen, zoals die van generaal Koetoezov over Napoleon, een rol. Het idee wordt gewekt dat de Sovjetoverwinningen over de Asmogendheden in een lange traditie van militaire zeges vallen.
Het minieme verschil tussen het St. Jorislint (boven) en het nieuwe Gardelint, zoals bevestigd aan de Onderscheiding van Glorie (onder)
De Onderscheiding van Glorie met het Gardelint
In dezelfde tijd zijn er in Rusland ook zwart-oranje linten in gebruik die wél de naam van St. Joris dragen. Deze zijn niet in gebruik in het Rode Leger, maar in het leger waar zij tegen vechten: de Wehrmacht. De Wehrmacht vond in de bezette gebieden namelijk Russen die bereid waren aan de kant van de Duitsers mee te vechten tegen het Rode Leger in de hoop zo Rusland van het communisme te kunnen bevrijden. Dit ‘Russisch Bevrijdingsleger’ (Русская Освободительная Армия, kortweg ROA) was ondergeschikt aan de Wehrmacht en stond onder leiding van voormalig generaal van het Rode Leger Andrei Vlasov. De ROA, die vooral aanhang vond onder lieden die voorheen ook in de burgeroorlog tegen de communisten hadden gevochten, introduceerde op die manier weer (tijdelijk) het St. Jorislint.
De ROA wordt uiteindelijk bij Praag verslagen, waarop de soldaten die onder Vlasov vochten stuk voor stuk worden veroordeeld voor landverraad. Met het verdwijnen van de ROA, verdwijnt dus ook het St. Jorislint weer. Het bijna identieke Gardelint blijft wel bestaan, doch enkel als onderdeel van de militaire onderscheiding.

Majoor Aleksandr Albov, hoofd van de propaganda-afdeling van de ROA - op zijn borst prijken enkele St. Joriskruisen en lintjes

Hoe komt het dan dat het lintje tegenwoordig weer naar St. Joris is vernoemd en letterlijk overal opduikt rond 9 mei? Daarvoor moeten we een sprong maken naar 1992. In 1992, wanneer de Sovjet-Unie reeds uit elkaar is gevallen en het moderne post-communistische Rusland is ontstaan, wordt de tsaristische Orde van St. Joris weer nieuw leven in geblazen en krijgt het lint zijn oude design terug. Het Gardelintje wordt als het ware vervangen door het St. Jorislint.

De immense populariteit van het St. Jorislintje in hedendaags Rusland, echter, stamt uit een nóg recenter verleden. In 2005 wordt, ter ere van de viering van 60 jaar overwinning, door de Russische nieuwsdienst RIA Novosti een campagne gestart om het lintje te verspreiden onder de Russische burgers. Deze werden daarbij aangemoedigd het lintje zichtbaar te dragen op kleding, handtassen, autospiegels etc. om zo hun respect voor de heldendaden van hun voorouders tijdens de oorlog te eren. 


Deelnemers aan het 'Onsterfelijke Regiment' dragen St. Jorislintje op hun kleding. 9 mei 2014, St. Petersburg.

Men kan hierbij zodoende wijzen op een zekere ironie. De overwinning van de Sovjets in de Tweede Wereldoorlog wordt tegenwoordig herdacht door het dragen van een lint dat de naam van St. Joris draagt, maar dergelijke linten werden tijdens diezelfde oorlog juist enkel gebruikt door troepen die tégen de Sovjets vochten! De St. Jorislintjes behoren namelijk tot het tsaristische Rusland, de Witten en de ROA, terwijl juist het Gardelint, verdwenen als onderscheiding in 1992, tot het Rode Leger en haar overwinning in de oorlog behoort. Vanwege deze controverse is het dat sommige Russische activisten op zoek zijn naar andere symbolen. Zo stelt een actiegroep voor om het lint te vervangen door het ‘Vaandel van de Overwinning’ (Знамя Победы – het vaandel dat in 1945 boven de Reichstag werd gehesen), dat immers ook een officieel symbool voor de Sovjet-overwinning is.

Sinds het uitbreken van het conflict in Oost-Oekraïne is het lintje in opspraak geraakt. De pro-Russische separatisten hebben zich het lint toegeëigend, waardoor het lint in verschillende staten een symbool is geworden van de Russische inmenging in Oekraïne en het agressieve Russische buitenlandse beleid in het algemeen. Het lintje heeft daardoor een zeer negatieve connotatie gekregen in veel landen, met alle gevolgen van dien. In Georgië en Oekraïne is het gebruik van het lint weliswaar niet verboden, maar het gebruik ervan wordt ten zeerste afgeraden. Russen die het lint aan hun auto bevestigen, krijgen in Georgië – dat, als je het aan de Georgiërs vraagt, nog altijd voor een kwart door Russische troepen bezet is – het uitdrukkelijke verzoek het lint weg te halen en in Oekraïne wordt het gebruik van het lint gezien als een steunbetuiging aan de separatisten. In Wit-Rusland is het gebruik van het lint tijdens de viering van de Dag van de Overwinning tot een minimum terug gedreven en het dragen ervan wordt flink ontmoedigd. In Kazachstan, dat net als Wit-Rusland een trouwe handelspartner van Rusland is, is het lintje inmiddels verboden en is een ander lintje met de kleuren van de Kazachse vlag geïntroduceerd. In Nederland – waar het lintje geen traditie is – werd het dragen van de lintjes tijdens de jaarlijkse herdenking op het Russisch ereveld te Leusden in 2014 ook ontmoedigd (en voor militairen verboden).

Maar dan verrijst de vraag: welk symbool dient dan te worden gebruikt om de slachtoffers van de oorlog te gedenken? Al eerder werd het ‘Vaandel van de Overwinning’ genoemd, maar Oekraïne komt met een andere oplossing. Dit jaar gebruiken zij voor het eerst een gestileerde afbeelding van een klaproos met de tekst Нiколи Знову (‘Nooit meer’). Het lijkt erop dat de regering in Kiev er alles aan wil doen het nieuwe symbool snel te verankeren in de samenleving, want de klaproos duikt overal op: in tv-spotjes, op de twitter-pagina van Porosjenko, op plakkaten en zelfs de Rodina Mat – een gigantisch beeld dat de verdediging van Kiev herdenkt – werd uitgedost met een krans van gevlochten klaprozen. Een mooi symbool, dat aansluit bij de traditie van de Britten die met hetzelfde bloemetje alle slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog gedenken. De focus wordt dus niet gelegd op de heldendaden van het leger, maar op zowel de militaire als de burgerslachtoffers van de oorlog. 

De Oekraïense klaproos

Vindt het St. Jorislint een waardige tegenstander in de klaproos? De tijd zal het ons leren, maar de toekomst van de klaproos buiten Oekraïne ziet er bleekjes uit: in Sint-Petersburg zijn inmiddels al de eerste activisten opgepakt die de bloem op hun kleding droegen. Daarnaast heeft de politie een tentoonstelling in Moskou waarbij, onder andere door het gebruik van het lintje, een alternatief beeld werd gegeven van de oorlog (met de focus op het leed in plaats van de heldendaden) overhoop gehaald. Zo ziet het er dus naar uit dat het St. Jorislintje voorlopig in Rusland op zijn voetstuk blijft staan - ongeacht haar geschiedenis.

Bronnen (ook voor afbeeldingen):
http://коб-институт.com.ua/index.php/joomlaorg/statya-1/stati-2-go-prioriteta/588-georgievskaya-lenta-i-gvardejskaya-lenta-v-chjom-otlichie

(Disclaimer: Dit stukje is geschreven omdat ik erachter kwam dat ik eigenlijk bijna niets wist over de geschiedenis van het lintje en daarom op onderzoek uit ben gegaan op internet. Tijdens dit onderzoekje kwam ik er ook achter dat de rol van de ROA in de geschiedenis van het lintje bevochten wordt door sommige Russen - voorbeeld: veel officiële sites verzwijgen dit en/of noemen het bestaan van het Gardelintje als tegenhanger van het St. Jorislint niet - maar mij leek dit juist een zeer interessant punt in de geschiedenis van het symbool en derhalve is het opgenomen in dit stukje, louter voor de volledigheid en niet om mensen te beledigen.
Dit stukje is inhoudelijk gecontroleerd door een medestudent en blogger Cheery)