vrijdag 28 maart 2014

Царское Село

Tsarskoje Selo

Afgelopen vrijdag, dus precies een week geleden, ben ik met één van de tweedejaars naar het mooie Царксое Село (Tsarskoje Selo, lett. 'Tsarendorp'). Dit is één van de mooiste voorsteden van Petersburg en het is eigenlijk opmerkelijk dat ik vorig jaar tijdens mijn drie maanden durende verblijf niet in dit plaatsje ben geweest.
Het plaatsje werd in 1710 gesticht door Peter de Grote en heette aanvankelijk Sarskoe Selo (stam: het Finse Saari, dat 'eiland' betekent), maar dit werd al snel verbasterd tot de huidige naam. In de communistische tijd heette het plaatsje Пушкин (Poesjkin), zoals het plaatsje formeel nog steeds heet. Enkel het paleizencomplex heet momenteel nog Tsarskoje Selo.



In 1710 geeft Peter de Grote het grondgebied aan zijn vrouw Ekaterina, die in 1717 hier begint met de bouw van het huidige paleis. Na haar dood komt het paleis in handen van haar dochter Elizaveta die hier in 1741 omvangrijke verbouwing plaats laat vinden. Het grootste deel van het paleis wordt tussen 1752 en 1756 onder leiding van Rastrelli gebouwd.
In 1791 laat Ekaterina de Grote een vleugel aan het gebouw bouwen waar haar kleinzonen les krijgen. In 1811 wordt deze vleugel een lyceum, dat vooral bekend staat vanwege het feit dat Aleksandr Sergeevitsj Poesjkin hier les heeft gehad.

Deel van het paleis en het lyceum

Aleksandr Sergeevitsj

Helaas was het paleis nét op de dag dat wij er waren om voor ons onbekende omstandigheden gesloten. Hierdoor kan ik over het paleisinterieur niet veel zeggen.
Rondom het paleis ligt een enorm park. In dit park is veel te zien, zoals het 'Chinese Dorp'. Dit 'dorp' bestaat uit de gastenverblijven voor de bezoekers van de tsaren. Het 'dorp' is, zoals de naam doet vermoeden, gebouwd in Chinese stijl. Waarom? Geen idee, vond Ekaterina leuk ofzo.




Het park wordt in tweeën gedeeld door een straat. Deze verdeelt het park in het Ekaterina-park en het Aleksander-park. Dit laatste park is genoemd naar het Aleksanderpaleis, dat door Ekaterina de Grote werd gebouwd en waar Nicolaas II werd geboren en bijna zijn hele leven doorbracht.

En hier eindigt mijn post. Ik heb geen zin meer om nog meer te schrijven... Dus hier komen nog wat foto's.






1 opmerking:

  1. Hallo Emile,

    Nou, nou, ik heb geen zin meer om nog meer te schrijven.... Waar is je jeugdig elan, enthousiasme??
    Maar ik moet zeggen; mooie plaatjes!
    Waar veel mooie dingen gezien in een toch winters landschap.
    Wat zijn die tulpachtige dingen voor het paleis? ( 3e foto van onder). Zijn dat ingepakte bomen?
    Groetjes,
    M uit M.

    BeantwoordenVerwijderen