vrijdag 27 juli 2012

Самолёты, таможня и чемоданы

Vliegtuigen, douane en koffers

Om 2:49 hield ik het niet meer... Ik moest opstaan! De wekker zou om 3u gaan, dus proberen om weer te gaan slapen zou zinloos zijn. Ik sta op, slof de fusie in, waar twee huisgenoten nog tv zitten te kijken, en eet een sneetje brood.
Het bleek frisjes toen ik om 4:15 buiten op de taxi stond te wachten. Toen deze een kwartier later dan eindelijk aan kwam zetten, gingen we op weg naar Schiphol. Hier checkten we snel in, haasten ons door de douane en de x-ray scanner en om 7u vertrok het vliegtuig, geheel volgens schema, naar Wenen.
In Wenen een snelle overstap, die gelukkig werd opgehouden door weer zo'n leuke scanner en snel in het vliegtuig naar Minsk.
Na een vlucht van 1u en 40min kwamen we dan eindelijk aan in Minsk. Het eerste dat opviel: het was WARRUM!!! Op het vliegveld volgden we de bordjes "verplichte zorgverzekering", sloten een verzekeringetje af en gingen naar de douane. Hier waren drie rijen voor drie loketten. Na twee keer in de verkeerde rij te hebben gestaan, stonden we dan eindelijk in de goede rij en onze visa werden gestempeld. Daarna koffers ophalen, toen ik tot mijn schrik zag dat de hoek van mijn koffer kapot was! Misschien was het koffer wel kapot gegaan door de grote hoeveelheid spul die erin zat, misschien wel door de voorzichtige omgang van het vliegveldpersoneel met koffers. Bij nadere inspectie bleek, dat het stiksel van het koffer wel heel netjes kapot was gegaan. Opzet in het spel! Mijn verdenking ligt vooralsnog bij de Wit-Russische douane, die misschien bij een scan van het koffer iets meende te zien en dus mijn koffer meende te moeten molesteren. Gelukkig heb ik nog een maand om te bedenken wat ik hier nu mee aan moet vangen...

Maar enfin, we waren dus aan de Wit-Russische kant van de douane beland, oftewel: we stonden in de aankomsthal. De kleine aankomsthal stond volgepakt met mensen (alsof het nog niet warm genoeg was!). Terwijl ik geld ging wisselen, ging de enige vrouw van ons gezelschap buiten een peuk roken en zocht een derde lid van onze groep als een bezetene naar een pinautomaat, om na het vliegveld binnenstebuiten te hebben gekeerd erachter te komen dat hij al vanaf het begin naast een automaat stond...
Vervolgens begon een queeste om een taxi te vinden. Na wat speurwerk vonden we een taxi die voor een totaalbedrag van $25 ons wel naar onze flat wilde brengen (bedenk dat het vliegveld een kleine 40 km buiten Minsk ligt). Onderweg zagen we mooie boslandschappen en graanakkers aan ons voorbij vliegen. Opeens weken de bossen opzij om plaats te maken voor een grote, kegelvormige heuvel met een smal hoog bouwwerk erop. Dit is de Курган Славы, oftewel "Mound of Glory". De taxichauffeur vertelde dat dit een Sovjetmonument was ter herinnering aan de Grote Vaderlandse Oorlog (WO2).
In de stad reden we lange tijd over de Onafhankelijksheidsboulevard, de langste straat van de stad, zeg maar het Nevskij Prospekt van Minsk. We reden door saaie Sovjet-flat-wijken en langs de gigantische Nationale Bibliotheek.
Een kleine 10 min later waren we bij onze flat. Een klein oud vrouwtje, Tatjana, wees ons de weg naar onze kamers, die op de 11de verdieping liggen. Deze verdieping wordt normaal bewoond door studenten van de MGLU, maar momenteel zitten er alleen buitenlanders die zomercursussen volgen.
Onze kamer is somber ingericht: er staan vier bedden (ondanks dat we slechts met twee mensen op deze kamer zitten), een paar smalle kasten en een bureautje. Ons raam kijkt uit op een schitterende oranje bouwval uit de Sovjettijd. Met één andere kamer delen we een kleine badkamer en een wc. Op onze verdieping is één keuken, die zo simpel is ingericht, dat het niet in woorden te bevatten valt.
Grappige is een notitie, die in onze kamer hangt. Hier het leukste stukje: 



De kamer


Geen opmerkingen:

Een reactie posten