zaterdag 25 augustus 2012

Пересадка в Вене

Overstap te Wenen

Op het moment van schrijven, bevind ik mij bij gate F20 van het hypermoderne vliegveld van Wenen. Waarom zit ik hier? Omdat ik hier een overstap van 5,5 uur heb! Een tergend lange tijd, net te kort om nog even Wenen te bezoeken, net te lang om gewoon op het vliegveld rond te hangen... Vandaar dus deze niet-veelzeggende blogpost, louter en alleen om te tijd te doden.

Vanochtend rond 9u werd ik door een onbekend Wit-Russisch nummer gebeld: de taximaatschappij waar ik een reservering bij had gemaakt, wilde weten hoe laat we ook alweer wilden vertrekken. Terwijl ik dat nog wel zo duidelijk op hun site had aangegeven... Een voorbode van wat nog komen zou?
Enfin, een uurtje later stonden we met onze koffers, ingepakt en wel, buiten het общежитие. De taxi stond er! Maaaaarrrrrrr.... De taxi zou voor 6 personen en 6 koffers zijn. Bleek dus dat de taxi voor 6 personen OF 6 koffers was... Lekker handig. We hebben een tweede taxi doen stoppen voor het общежитие en zo konden we dan toch naar het vliegveld.

Natuurlijk waren we veels te vroeg op het vliegveld, maar dat was met opzet: verhalen over ingewikkelde douaneprocedures, compleet met oncoöperatief douanepersoneel, hadden ons al bereikt, dus waren we op het ergste voorbereid.
Tijdens het wachten, liet ik mijn koffer in cellofaan inpakken. Mijn koffer was kapot gegaan, weten jullie nog? :P Voor een schamel bedrag van 30000 roebel (ongeveer €2,99) pakte een zwaar getatoeëerde medewerker van het vliegveld mijn koffer stevig in.
Na een tijdje wachten, mochten we naar de gate. In tegenstelling tot op andere vliegvelden, moesten we hier éérst door een security check (ook onze gewone koffer) en daarna konden we pas inchecken. De veiligheidscontrole was heel simpel en uit de losse pols: een reisgenoot mocht gewoon zijn anderhalve literfles water meenemen.
Vervolgens inchecken.
Daarna douane (stempeltje in je pas).
En tot slot weer een security check. Deze was wederom verdacht simpel en met de Franse slag afgehandeld.
In een kleine wachtruimte, tussen de duty freewinkels, moesten we nog een uurtje wachten en toen mochten we boarden.

En nu zit ik dus hier.
Vanavond om een uur of 8 gaat mijn vlucht naar Schiphol waar ik naar alle verwachting om 10 uur aan zal komen. Dan nog een treinritje en een busritje (als lijn 39 nog rijdt, ten minste) en ik ben thuis! :D

2 opmerkingen:

  1. Wellicht handig als je je bus probeert te zoeken: lijn 39 is al een tijdje geleden omgenummerd naar 49 :P
    Maar welkom terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, dat was ik ff vergeten :P Die goede ouwe tijd, toen het nog lijn 39 was!!! :P
    Maar enfin: ik bedoel dus lijn 49 ;)

    BeantwoordenVerwijderen