maandag 6 augustus 2012

Общественный Транспорт

Openbaar vervoer

Nu ik al een weekje in Minsk ben, vind ik dat het tijd wordt om eens te vertellen over het openbaar vervoer in deze miljoenenstad. Zelf heb ik namelijk al veelvuldig hiervan gebruik gemaakt!

Zoals veel voormalige Sovjetsteden, beschikt ook Minsk over een zeer uitgebreid systeem van openbaar vervoer. Net als bijvoorbeeld Kiev, beschikt Minsk over een metro (die wel maar twee lijnen heeft), een uitgebreid tramnetwerk, trolleybussen en gewone bussen. De ritprijs is bij elke vorm van transport hetzelfde, namelijk 1500 roebel voor één rit. Spotgoedkoop! 1500 roebel is namelijk maar 14 cent. Dat de prijzen overal hetzelfde zijn, is ook niet verwonderlijk: alle openbaar vervoer is in handen van één staatsbedrijf.

De metro in Minsk beschikt over twee lijnen: de blauwe (Moskouse lijn) en de rode (de "Autofabriek"-lijn). Deze twee lijnen kruisen zich bij het enige overstapstation van de stad: Октябрская/Купаловская. Net als in Kiev, bereik je in Minsk de metrotreinen door middel van roltrappen. Alleen zijn deze in Minsk zó kort, dat men het niet nodig acht om speciale roltrapvrouwtjes in dienst te nemen, zoals wel in Kiev het geval is.
Verder werkt de metro hier hetzelfde als ik Kiev: je koopt een жетон (zjeton) – dit is voor mij niet meer nodig, want ik heb een maandabonnement gekocht – gooit dat in een automaat en je mag het elektrische hekje passeren. Deze zjeton is dan geldig totdat je bij je uitstaphalte weer door eenzelfde elektrisch hekje gaat. It’s as simple as that!
Wat alleen niet zo simpel is, is het feit dat Minsk officieel tweetalig is. In de metro merk je dit heel snel: de omroeper spreekt Wit-Russisch (“Астарожна, дверы зачиняются” oid) en de haltes worden op de metrokaartjes in de metrotreinen zelf in het Wit-Russisch aangegeven! Bij stations die naar personen zijn vernoemd, is dit niet zo’n probleem, maar wel bij haltenamen als “Plein van de Overwinning” (= Площадь Победи in het Russisch, maar in het Wit-Russisch Плошча Перамогi).

Metrokaartje


Waar de metro niet kan komen, daar komt gelukkig de tram wel. Minsk kent een redelijk uitgebreid netwerk van tramlijnen. Als je met de tram gaat, is het de bedoeling dat je bij de кондуктор (conducteur) een kaartje koopt. Het is echter zo, dat niet in elke tram een conducteur aanwezig is! Sterker nog: achter de voorruit van de tram staat een bordje met Кондуктор работает (“Er is een conducteur aan het werk”) in het geval dat er een conducteur is. Zwartrijden zou in Minsk dus niet zo’n probleem moeten zijn. Gelukkig heb ik als brave toerist ook een maandabonnement voor de tram gekocht. Dit is heel erg fijn, temeer omdat ik ook de tram moet nemen om bij de metro of de universiteit te geraken. Voor degenen, die het specifieker willen weten: tegenover de flat ligt de halte Молодёжный Театр en vandaar moet ik lijn 3, 4 of 5 nemen.
Wat wel bijzonder blijft aan de tramrit naar de universiteit, is dat na één van de haltes het spoor zich opsplitst. De tram wordt daar zo’n beetje midden op de kruising stil gezet, de machinist(e) stapt uit met een soort pook en moet dan handmatig de wissel de goede kant op leggen!

Tramkaartje
Tram 5




     
En tot slot: mócht je nou zó ver buiten het centrum wonen, dat je noch aangesloten bent op de metro, noch op de tram, dan zijn er gelukkig nog (trolley)bussen. Maar, van dit soort transport heb ik nog geen gebruik gemaakt, dus hier zal ik dan ook niets over schrijven ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten